Algemene voorwaarden

1. Begripsomschrijving

1.1. DirectTolken, gevestigd te Breukelen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 56171900, is de gebruiker van deze algemene voorwaarden en wordt hierna aangeduid als “DirectTolken.”


1.2. Onder “Opdrachtgever” wordt verstaan iedere natuurlijke of rechtspersoon tot wie DirectTolken een aanbieding richt of van wie een opdracht wordt ontvangen voor het verlenen van een tolkdienst.


1.3. Waar de definitie “DirectTolken” wordt gebruikt, gelden de bepalingen integraal voor alle tolkdiensten.

2. Toepasselijkheid

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, overeenkomsten en andere rechtshandelingen tussen DirectTolken en Opdrachtgever.


2.2. Eventuele door Opdrachtgever gehanteerde (algemene) voorwaarden worden uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij DirectTolken schriftelijk heeft ingestemd met de toepassing daarvan.


2.3. Prijsopgaven en termijnen kunnen altijd worden herroepen indien DirectTolken de volledige opdracht nog niet heeft kunnen inzien. Een overeenkomst komt tot stand door schriftelijke of mondelinge aanvaarding door Opdrachtgever van een offerte van DirectTolken of door bevestiging van een verstrekte opdracht.

3. Aanbiedingen en totstandkoming van de overeenkomst

3.1. Alle aanbiedingen en prijsopgaven van DirectTolken zijn vrijblijvend, ook indien een termijn voor aanvaarding is vermeld. DirectTolken kan een aanbieding altijd vóór aanvaarding intrekken.


3.2. Aanbiedingen zijn gebaseerd op de uitvoering van de opdracht door een gekwalificeerde tolk onder normale omstandigheden en gedurende overeengekomen werkuren.


3.3. Een overeenkomst komt pas tot stand na schriftelijke of mondelinge acceptatie door Opdrachtgever en bevestiging door DirectTolken. Dit is te allen tijde onder voorbehoud van beschikbaarheid van tolken.


3.4. DirectTolken beschouwt als Opdrachtgever degene die de opdracht heeft verstrekt, tenzij expliciet is aangegeven dat wordt gehandeld namens een derde, mits naam en adres van deze derde tijdig zijn verstrekt.


3.5. Afspraken of toezeggingen van vertegenwoordigers of personeel van DirectTolken binden DirectTolken alleen als ze schriftelijk zijn bevestigd.


3.6. Bij annulering van een tolkopdracht geldt:

  • Binnen één week vóór de opdracht: 50% van het overeengekomen honorarium verschuldigd.

  • Binnen 48 uur vóór de opdracht: 100% van het overeengekomen honorarium verschuldigd.

4. Tarieven, facturatie en betaling

4.1. Opdrachtgever betaalt een vergoeding op basis van het schriftelijk overeengekomen tarief.


4.2. Facturen dienen binnen de aangegeven termijn te worden voldaan.


4.3. Voor notarissen en overheidsinstanties is betaling achteraf mogelijk, met een betalingstermijn van 30 dagen.


4.4. Bij niet tijdige betaling is DirectTolken gerechtigd wettelijke rente in rekening te brengen vanaf de vervaldatum tot de dag van volledige betaling.


4.5. Betalingen strekken eerst tot voldoening van eventuele rente en daarna op de hoofdsom van de oudste openstaande factuur.


4.6. Bij niet-betaling kan DirectTolken haar dienstverlening opschorten totdat alle openstaande facturen zijn voldaan.


4.7. Tarieven worden jaarlijks per 1 januari geïndexeerd.

5. Zelfstandigheid tolken

5.1. De door DirectTolken ingeschakelde tolken werken als zelfstandigen (ZZP’ers) en zijn geen werknemers van DirectTolken.

5.2. Er is geen gezagsverhouding tussen Opdrachtgever en de tolk.

5.3. Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat de tolk zijn werkzaamheden zelfstandig kan verrichten zonder “leiding en toezicht.”

5.4. De tolk is volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van de tolkdienst. Eventuele fouten, tekortkomingen of schade voortvloeiend uit de uitvoering van de tolkdienst zijn uitsluitend de verantwoordelijkheid van de tolk. DirectTolken kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Klachten of claims met betrekking tot de werkzaamheden van de tolk dienen direct met de tolk te worden afgehandeld. Opdrachtgever vrijwaart DirectTolken volledig voor enige aansprakelijkheid hieromtrent.

6. Uitvoering van de werkzaamheden

6.1. DirectTolken streeft naar een optimale uitvoering van de werkzaamheden en schakelt gekwalificeerde tolken in.


6.2. Tolkdiensten worden uitgevoerd onder voorbehoud van beschikbaarheid van tolken.


6.3. DirectTolken volgt redelijke aanwijzingen van Opdrachtgever op, mits de onafhankelijkheid van DirectTolken gewaarborgd blijft.


6.4. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor een veilige en geschikte werkomgeving voor de tolk.


6.5. Indien een tolk niet op de afspraak verschijnt, zal DirectTolken het betaalde bedrag terugbetalen.

7. Klachten

7.1. Klachten moeten binnen drie werkdagen na de geleverde tolkdienst schriftelijk worden gemeld. Dit schort de betalingsverplichting niet op.


7.2. Factuurklachten moeten binnen twee weken na factuurdatum worden ingediend.

8. Ontbinding

8.1. DirectTolken kan de overeenkomst per direct en zonder gerechtelijke tussenkomst ontbinden indien Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt.

9. Aansprakelijkheid

9.1. DirectTolken is uitsluitend aansprakelijk voor toerekenbare tekortkomingen indien aantoonbaar niet zorgvuldig of deskundig is gehandeld. DirectTolken is niet aansprakelijk voor:
a) Schade door onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door Opdrachtgever.
b) Gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving of vertragingsschade.


9.2. De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar wordt uitgekeerd. Indien geen verzekering uitkeert, is de aansprakelijkheid beperkt tot het door Opdrachtgever betaalde honorarium.


9.3. Opdrachtgever vrijwaart DirectTolken voor aanspraken van derden voortvloeiend uit de werkzaamheden.

10. Overmacht

10.1. Bij overmacht heeft DirectTolken het recht de overeenkomst te ontbinden of een redelijke termijn voor nakoming te bepalen.

10.2. Overmacht omvat onder andere ziekte van tolken, stakingen, verkeersproblemen of digitale storingen.

11. Data Privacy

11.1. DirectTolken verwerkt persoonsgegevens uitsluitend indien daar een gerechtvaardigd en specifiek doel voor is.

12. Geheimhouding

12.1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie en leggen deze verplichting op aan medewerkers en derden.

13. Toepasselijk recht en geschillen

13.1. Op deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.